Løbeklubben BAL
(stiftet 2009)
Afslutning
Det var lidt svært at få stoppet, der blev ved med at komme spørgsmål, dejligt!
Brian blev takket for sit grundige program, der på bedste BAL-vis blev ekstemporeret
Bodil udleverede nogle sympatiske flasker med lokalt øl, og en enkelt med lidt mere sprit i.
Ses vi så på onsdag?
'
Løbekursus i Fritidscenteret søndag den 9. marts 2014
Dette referat får lov at blive stående, fordi der ikke er senere.

BAL - hvad er det nu for noget? Begynd At Løbe er den enkle forklaring, en klub for løbere, og det er fem år siden vi begyndte.
Der er tradition for et løbekursus før sæsonen. Jo - der er en sæson. Der løbes ganske vist frivilligt hele året, men i sommertiden er der sat lidt system i det, med klubaften hver onsdag og forskellige arrangementer sommeren igennem.
Til årets kursus var indkaldt Brian Skaarup fra Senzone i Silkeborg.

Disse kurser er altid opløftende at være med til. Udover selve emnet er der indlæg fra de faste poster i klubben, ofte indpiskende og med humor i baggrunden. Der bliver altid ekstemporeret hen ad vejen.
I år sørgede Brian for et godt grundlag, han var kørt fra Silkeborg, sådan cirka da han skulle have været i Ydby. Det syntes Bodil, formanden, var rigtig godt, så kunne vi hygge os med vore egne ting.

'

Bodil begyndte altså med evaluering af dagens forløb, formanede om at komme, gerne med ambitioner, til første klubaften på onsdag, og derefter hver gang. Forsøgte at holde på alle til enden, med løfte om lækre sandwich.

Dette referat kommer derfor i samme bagvendte orden. Referat - ordet referat skal ikke tages alt for ordret. Det er svært flere år i træk, at skrive om at løbe, meget gentager sig altså. Når der så tales i flere timer, undertiden løbende rundt, med gode råd, til 50 løbere, der ligger spredt rundt på halgulvet, så må læseren tilgive, at det undertiden bliver lidt poetisk.
'

Maria, klubmedlem og statsautoriseret fodterapeut, fortalte om de muligheder hun har på klinikken i Hurup. Her kan hun scanne fødder, finde ud af om et par ben er lige lange, og forskellige andre mulige konstruktionsfejl, eller pådragne skader.
Problemer med knæ kan oftest føres til noget med foden.
Efter scanningen kan der fremstilles indlæg, i øvrigt i et samarbejde med Senzone.
Nu er købte sko som regel forsynet med noget der ligner fast indlæg, der næsten helt sikkert ikke passer til foden. Se det kan Maria også scanne, og få fremstillet et indlæg, så en perfekt sko fremstår.

'

Gunhild Skræm viste et produkt hun importerer – ”Bamboo Healing Støttebind”, som indeholder naturproduktet bambus-trækul, der udsender infrarøde stråler og negative ioner.
Negative ioner hjælper på gigt- og ledsmerter, forbedrer blodcirkulationen og har en helbredende effekt.
Bamboo findes som forskellige bind passende til fødder, ankler, ben, knæ, håndled og ryg.
Gunhild vil gerne fortælle mere, ring til hende.

'

Efter telefonisk at have forklaret Brian Skaarup, at Odby ikke er Ydby, dukkede han stort undskyldende op, til et muntert velkommen.
Brian har spillet fodbold, i Silkeborg før de rykkede ned, løbet to maraton, med næsten 20 års mellerum, begge i Hamburg, og under fire timer!
Løber en del, og har altså firmaet Senzone, hvis speciale er alt der vedrører løb, fødder og fodtøj, spiller også golf.
Golf! - det er naturligt, at nævne en stor forskel på Løb og andre Idrætter.
I golf er teknik næsten det eneste vigtige, kræfter og bevægeapparat er nødvendigt, men uden meget stor teknisk kunnen er golf helt umulig.
Ved Løb tales der stort set aldrig om teknik, bare et par løbesko på, og du er klar.
Det er en stor skam, og det kom vi til at høre meget om.

Forskellen på gang og løb er større end lige antaget. Når man går, er der altid et ben på jorden. Det er der ikke ved løb, derfor belastes ben og fødder mere.
Den del af kroppen der har det hårdest ved løb er dog hoftesektionen. Kroppen udgør 70% og benene 30% af vor vægt. Hoftedelen skal styre og fordele kræfterne, og de fleste skavanker opstår i forbindelse hermed.
Forkert fodstilling har stor indflydelse herpå. Det kan de rigtige sko, og eventuelt indlæg rette op på.
Lægmusklen er vigtig, den skal være med til afsæt, men også hjælpe knæet med ikke at bøje bagover. Det kan være en god ide at holde musklen varm. Har vi en forsøgsperson til Bamboo?
Gennem tiderne har forskellige løbemetoder været det eneste rigtige, oprindelig, afhængig af, hvor langt man går tilbage, var det bedst at lande på hælen.
Så blev det helt ubrugeligt, og der skulle landes på tæerne. Lige nu menes det bedst at lande på hele foden.
'
Efter at have talt om mange forskellige øvelser til forbedring af løbekvalitet og komfort, blev skuepladsen forlagt til halgulvet.
Der blev løbet, der blev ligget. Alle teknikker blev afprøvet og tilrettet, det så ikke altid lige hvilsomt ud, men effektivt var det vist..

De fleste sportsforretninger har et løbebånd, som kan fremkomme med forskellige løbsmønstre og diagnoser.
Det er imidlertid en dårlig ide at vælge løbesko herefter. Den løbestil der vises på et løbebånd er aldrig naturlig.
Når der købes nye sko, er det under alle omstændigheder klogt at tænke på, om man skulle have ændret løbestil, og ikke bare købe de samme som sidste gang.
Har man pådraget sig en skade, vil man ofte få besked om fuldstændig hvile. Det fraråder Brian på det stærkeste. Man skal selvfølgelig sørge for, at den del af kroppen der har skade, får ro, men man skal sørge for stadig at være aktiv, bare gøre noget andet.
Strække ud, det er vigtigt, løbere skal have lange muskler. Ganske vist er det rigtigt, at kortdistanceløbere klarer sig bedst med korte muskler, og ikke nødvendigvis har behov for at strække ud.
Hvad kan man gøre ved langsomme løbere, tja - prøve at løbe lidt kortere distance, og lidt hurtigere.
I øvrigt er der jo ingen der siger man skal løbe hurtigt, det er vigtigt, at løbe så man skåner kroppen mest muligt. Hør på din krop.
Fokuser mere på fysik end på resultater.
Maratonløb anbefaler man først fra det tyvende år. Brian mener dog, man kan vurdere lidt på udvoksningen, og måske begynde ved det attende år.